Egzotyczne nowości dietetyczne

W ostatnim czasie na sklepowych półkach co raz częściej możemy spotkać nowe i ciekawe produkty spożywcze, które dotychczas dostępne były tylko w sklepach ze zdrową żywnością. Wiele z nich ma korzystne dla zdrowia właściwości oraz oryginalny smak. Wiosenny nastrój  sprzyja eksperymentom w kuchni, dlatego warto włączyć kilka takich dietetycznych nowości do swojego codziennego menu. Szczególnie w okresie ubogim w sezonowe warzywa i owoce, kiedy nasza dieta wymaga skoncentrowanego zastrzyku witamin, składników mineralnych i antyoksydantów.chia_03

  1. Chia – szałwia hiszpańska

Ta niepozorna roślina jest źródłem bogatych w wartości odżywcze drobnych nasion. Ich walory smakowe i zdrowotne były znane już od stuleci rdzennym mieszkańcom Ameryki południowej. Obecnie jest ceniona na całym świecie głównie za sprawą dużej zawartości składników mineralnych, kwasów omega 3 oraz antyoksydantów szczególnie kwasów fenolowych [1].

Łyżka nasion chia zawiera około 60 kcal oraz aż 5 g błonnika, co stanowi niemal połowę zawartości nasion.  Błonnik zawarty w chia sprzyja odchudzaniu i prawidłowej pracy jelit.

Ponadto nasiona chia składają się w jednej trzeciej z tłuszczów. Są to głównie korzystne dla zdrowia wielonienasycone kwasy tłuszczowe, które stanowią 80% wszystkich zawartych w roślinie tłuszczów. Korzystny jest również stosunek wielonienasyconych kwasów tłuszczowych omega 3 do omega 6, który wynosi 3:1. Jak wiemy kwasy omega 3 obniżają stężenie TG oraz frakcji cholesterolu LDL,  a także działają przeciwzapalnie [1].

Zarówno podczas odchudzania jak i w codziennej diecie nasiona sprawdzą się jako dodatek do sałatki, owsianki czy koktajlu.

  1. Goja

Ten egzotyczny owoc pochodzący z Azji przebojem wdarł się na dietetyczne salony i coraz częściej gości też w naszej kuchni,  jednak wciąż stanowi dla wielu nowość. Warto przyjrzeć się bliżej właściwościom tej rośliny, gdyż stanowi ona skoncentrowane źródło wielu cennych substancji aktywnych.

Polisacharydy, karotenoidy, kwasy tłuszczowe i flawonoidy głownie odpowiadają za korzystne właściwości owoców goji. W licznych badaniach na zwierzętach wykazano, że ekstrakt owoców goji obniża stężenie frakcji cholesterolu LDL oraz TG, reguluje stężenie glukozy, a także działa silnie antyoksydacyjnie. W szeregu badań wykazano również właściwości immunomodulujące, dzięki którym owoce goji są polecane jako prewencja chorób nowotworowych [2]. W tradycyjnej chińskiej medycynie są ponadto znane z dobroczynnego wpływu na funkcjonowanie nerek i wątroby oraz prawidłowe widzenie [3].

Suszone owoce goji sprawdzą się jako samodzielna przekąska, dodatek do jogurtu, owsianki czy surówki owocowo-warzywnej.

  1. Canhiua i quinoaIMG_5368-6-750x500

Te dwa nowe dla nas zboża podobnie jak nasiona chia pochodzą z Ameryki południowej i stanowią od pokoleń podstawę żywienia rdzennej ludności Andów. W ostatnich czasach cieszą się popularnością na całym świecie głównie ze względu na walory odżywcze wyróżniające je na tle innych popularnych zbóż i kasz. Canhiue i quinoe cechuje wysoka zawartość białka (14-18%) o zbalansowanym składzie aminokwasów i dużej zawartości lizyny. Canihua i quinoa zawierają głównie wielonienasycone kwasy tłuszczowe oraz fitosterole, przez co ich spożycie korzystnie wpływa na profil lipidowy. Ponadto Canihua zawiera znaczne ilości witamin i minerałów, szczególnie wapnia i potasu oraz szereg związków antyoksydacyjnych głównie flawonole i triterpeny [4]. To właśnie bogactwo antyoksydantów czyni te dwa zboża żywnością funkcjonalną, której regularne spożycie zmniejsza ryzyko rozwoju chorób cywilizacyjnych. Zarówno C

 

anhiua jak i quinoa znana też jako komosa ryżowa świetnie sprawdzą się na obiad jako zamiennik popularnych kasz, są też doskonałym dodatkiem do sałatek, koktajli i musli. Ze względu na dużą zawartość białka i niską kaloryczność sprawdzą się podczas treningów sportowych oraz w czasie odchudzania.

Nasiona chia, owoce goji, canhiua oraz quinoa to nowości na polskim rynku, które odświeżą nasze menu oraz dostarczą nam wielu cennych składników aktywnych. Warto więc rozejrzeć się za nimi podczas codziennych zakupów i poeksperymentować w kuchni.

Bibliografia

  1. Norlaily M. A., Swee K.Y.,  Wan Y.H., i wsp. The Promising Future of Chia, Salvia hispanica L., J Biomed Biotechnol., 2012, 10, 1155.
  2. Potterat O., Goji (Lycium barbarum and L. chinense):

Phytochemistry, Pharmacology and Safety in the Perspective of Traditional Uses and Recent Popularity., Planta Med.,  2010,  76, 7–19.

  1. Krasovskaya V. Antioxidant Properties of Berries: Review of Human Studies and their Relevance in the Context of the European Food Safety Authority., Bacheloropleiding Voeding en Diëtetiek, 2012, 06.
  2. Diana Y.G.V., Russo L. Kerbab K., Chemical and nutritional characterization of Chenopodium pallidicaule (cañihua) and Chenopodium quinoa (quinoa) seeds., Emirates Jour. of Food and Agric., 2014, 609-615.
  3. http://www.happywhispers.lv/lv/chia/

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *